Monday, March 24, 2008

وهم الاخوان

وهم الاخوان
كان فية واحد من الاخوان كاتب فى مدونتة عن - حسن البنا - وكان فية حاجا عجيبة كنت بلقيها لما كنت بدخل اى مدونة اخونجيه -

عندهم حسن البنا وسيد قطب زى المخدرات كان الاخرة اتجمعت عندهم وكان مفيش بنادمين الا الناس دى
وكان فية تعليق ليا عند صاحب مدونة اسمها - مدونة ابو مفراح - وكتبت له التعليق دا
( هو يعنى مفيش كلام على لسان الاخوان الا حسن البنا وسيد قطب وكان الاخرة كلها اجتمعت عندهم
والاخوان عندهم اطماع لا حصر لها فى الدولة او غيرها
واللى يثبت كدى ان مرشدكم وافق ان مبارك يبقا الريس فى سبيل تطبيق الشريعة يعنى مكسب دينى وسياسى لكم فى الوقت نفسة
وفى الاتجاة الاخرى انتوا رضيتوا بالطاغية مبارك ونسيتوا جريمة بس عشان يطبق الشريعة اللى هيا هتجبلكم مكاسب زى ما قلت
والعجيب عند الاخوان ان هم بيربوا عيالهم على اساس انهم فعلا قادة وهما احق الناس بالبلد وهوما افضل ناس والعيال بيتعملوا على اساس كدى فعلا
فكر عقيم ومصر هتبقا اسوا بلد اكتر من افغانستان لو مسكها الاخوان
طبعا هيقوم عليا الف صوت دلواتى يشتم ويغلط او يحاول يببن انوا احسن -
فكر الاخوان فكر انتهازى لا قيمة لة
ومصر فى نظرى احسن دلواتى مع كرهى لمبارك اقلها مفيش فتنة طائفية بينا وبين المسيحين
واللى ممكن يخلى الطامعين يدخلوا مصر باى حجة
اللهم احفظ مصر من الاخوان واعن الحق على ازاحتهم
وانا هرحع تانى لو حد رد عليا)
طبعا محدش رد لان مفيش حاجا ممكن يدافعوا بيها عن نفسهم
بس انا بعت رسالة لصاحب المدونة - ودا نص الرسالة

(السلام عليكم
بعد التحية
كنت انتظر ردك ومتشوق لطريقة ردك ودفاعك عن الاخوان او اقلها الدفاع عن التدوينة الخاصة بك
الا اننى وجد شيئا منافيا لتوقعى
والاغرب والذى لم انتبة لة اننى وجدتك - محاميا او رجل قانون
فكيف؟ لا تستطيع ان تدافع وانت اهلا لها
ام هل الاخوان كلهم هكذا حينما لا يستطيعون المدافعة عن انفسهم__ ينسحبون
اسف على الاسلوب
بس انا محتاجك تدافع عن نفسك وعن الاخوان عشان اتعلم
بس هل مكن ترد عليا ويمكن لا
بس انا اتوقع ردك عليا بس على البلوج عشان نقدر نتفاهم قدام الناس
باى
يا اخوانى)
وردة كان التالى
(
السلام عليكم
حقيقتا لست من محبى ان نكون دائما فى منزله الدفاع
لان اسلوبنا واضح ليس فيه التباس
و طريقنا لتحقيق اهدافنا جلى وواضح لكافه الناس
و لانى وجدتك من مناصرى الدفاع عن الشعب المصرى و المصريين من هذا الاستبداد الذى نعيش فيه وهو فرض كما تعلم املاه علينا ديننا و قراننا فنحن معا فى خندق واحد ولا يصح ان يكون المتحالفين اعداء
تحياتى اليك)
بزمتكم انتوا شايفين الرد دا مناسب
بعتلة رد وكان نصه
(

رد دبلوماسى اكتر منة مقنع
مش معنى اننا فى خندق واحد يعنى اننا منختلفش اصلا العقول مختلفة البيئات مختلفة وممكن تكن المعتقدات مختلفة - يا اخى دا حتى الكوريتين مختلفتين وهوما اصلا اهل
ولية انت خليت الاختلاف عداوة يعنى اللى بيحصل ما بين اهل السنة والاخوان عداوة بقا مش اختلاف
ولو الاخوان اسلوبها واضح لية قبلت ان مبارك يبقا ريس عشان تطبيق الشريعة - دا كلام
كلام اقلها غير مقنع
تحياتى اليك
وانا بنتظر ردك
)
طبعا هو اتاخر فى الرد كتير - وانا بعتلة الرسالة دى
حضرتك هترد على كلامى ولا - لا - ولا هتاجل الرد لوقت تانى) (
ساعتة رد الرد دا !!!
( السلام عليكم
انا بالفعل رديت عليك و اذا لم يكن ردى اوجد قبولا عندك فالمشكله فيك
و ارجوا ان تشرفنى بزياره المدونه و التعليق على المقال
تحياتى اليك)
انا مش عارف اية المشكلة يمكن لما مبلقيش اجابة بتطاول بلسانى ؟؟!!
وكانت النهاية
كدى
وعليك السلام ورحمة الله
طيب لو فيها رخامة منى حضرتك ممكن تجيبلى ردك وتعلملى علية لو سمحت
انا مشفتش الا تهرب من الاجابة !


--------------------
عجبى على الجماعة دى
لو محدش مسدق اللى مكتوب فوق ممكن اصور الايميل

18 comments:

Hosam Yahia حسام يحيى said...

ليا كلام كتير معاك


بس عموما

مبروك على المدونه

أحمد منتصر said...

فكك منهم

:)

محمد النجار said...

أولا يعنى ايه مكاسب دينية وسياسية
ثم ان المكاسب دى لمين للاخوان وحدهم ولا للشعب كله

ان فى تطبيق الشريعة اعظم ضمان لكل الحقوق والحريات التى انادى بها انا وانت وكل مصرى
ثانيا هى المشكلة فى مين اللى بيحكم ولا المشكلة هو بيحكمنا بايه

يعنى لوطبق الرئيس مبارك ما تنادى به الشريعة الاسلامية من اطلاق الحريات ونزاهة الانتخابات ومحاربة الفساد والسماح للشعب باختيار رئيسه ومحاسبته
وقام بدوره على اكمل وجه كما طلب منه الاسلام ساعتها هيبقى الاعتراض فين؟ على شخصه؟ يبقى هنبقى بنعارض لاجل المعارضة مش لاجل مصلحة الشعب

ثم ماذا لوعكسنا الكلام لو قال المرشد نحن لا نرضى بمبارك حتى لو طبق ما ننادى به
يبقى ساعتها فعلا الاخوان بيدوروا على مكاسب سياسية ليهم وطمعانين فى السلطة لنفسهم

وطبعا هم مش كده
وده واضح لكل الناس والا مكناش شفنا الاخوان بيموتو فى السجون من عشرات السنين من غير مايحصلو على اى مكسب دنيوى غير حب الناس ليهم والمثالين اللى حضرتك ذكرتهم خير مثال على ذلك فحسن البنا وسيد قطب اللى بتنكر علينا حبهم اتعرض عليهم مكاسب سياسية شخصية ورفضو وفضلو انهم يموتو فى سبيل دعوتهم لتحكيم الدين على مكسب دنيوية زائلة


ارجو انى ماكونش زهقتك بكلامى الكتير ولوانى حاولت اختصر بقدر الامكان

الـــصـــــارم said...

شكرا للمرور - لاخويا الصغير - حسام يحى - واتمنا لة صداقة مدونتنا
وشكرا للمرور - لصاحبى - احمد منتصر - ساكن الشمال
وللسيد محمد النجار
واتنما ان النقد يكون خفيف وميزعلش حد - عامتا - كلنا فى النهاية عايزين مصلحة مصرنا
بالنسبة لكلامك
طبعا دى وجة نظرك - بس احب اسمعك وجة نظرى
انت لاسف عندك خلط فى مفاهيمك بمعنى - ان مكسب الاخوان هو مكسب لمصر ودا خطا فكرى لان مكسب الاخوان هو لاخوان مش لغيرهم - يعنى نسبة اعضاء الاخوان فى البرلمان دى بتخدم الاخوان ولا غيرهم - طبعا الاخوان ومينفعش اى حد يستغل دا لصالحة الحزبيو او الشخصية وهو مخالف لفكر الاخوان او مش منهم
يعنى مكسب الاخوان لاخوان يعنى انا عمرى ما شفت اى عمل من الاخوان واتنسب لفاعل خير مثلا - لا - لازم يكون شعار الجماعة علية - كنوع من الهيمنة الاجتماعية
تطبيق الشريعة محدش يختلف علية - بس لازم نراعى الاقليات الدينية الموجودة فى مصر - يعنى ممكن تطيبق الشريعة بتوافق بين كل الاطراف - ونحاول نرجعة بهدوء زى ما حكم ربنا اتاكد فى الكون بمراحل - فى العهد السابق للاسلام
بالنسبة بتطبيق المثاليات من مبارك - كلنا نتمنى ولكن المسالة هنا مسالة مبدأ يعنى مبارك ظالم ولا لا - الاجابة اكيد عندك- مبارك عندة معتقلات ولا لا - الاجابة عندك - يعنى دا مسالة مبدا كونة انوا طبق الشريعة او لا - فدا لا يغنى الشعب عن محاسبتة مش محبتة بعد تطبيق الشريعة - ولا دا محاولة لكسب حاجا عند سيادة الريس - الله اعلم
طبعا لو عكسنا الكلام - هيدل على ان الاخوان عيزين العدل والخير لان الظالم حتى لو تاب لازم يقتص منة دا على حسب شرع الله
والقانون والاعراف كمان
يبقا ازاى الاخوان بجلالة قدرهم بيتفننوا فى الدين
- بالنسبة لمعتقلى الاخوان فهوما مش لوحدهم بيعتقوا اى حد ممكن ياثر على مساحة الحزب الوطنى اكيد هيلاقى نفس المصير - للاسف انتوا فاكرين ان فية تسلط عليكم او الاخوان نجحوا فى توصيل الفكرة دى - يعنى ايمن نور مثلا مثال وغيرة كتثير من كل القوى الوطنية - الاخوان مش كل المعتقلين
والاخوان هيعوزا اية اكتر من انهم يمسكوا البلد - هو فية اكتر من كدى - والله اعلم هيبقا فية حرية عندهم ولا لا
-انا بعتقد ان حسن البنا والسيد سيد قطب دول شهداء مجزيون باذن الله - لكن عتابى ان الاخوان معندهمش سيرة الا هوما وكان دول انبياء جدد - حاش لله
اتنما كلامى ميزعلش حد

المنسى said...

ألف ألف مبروك على المدونة
أنا كمان جديد زيك ولسة بقول ياهادى
http://elmancy2000.blogspot.com/

Unknown said...

اخى الصارم

انا اول مره ازور المدونه....ومكنتش احب ان اول بوست اقراه يكون كده....بس قدر الله وما شاء فعل

اولا::للنقد قواعد عشان ميبقاش كلام وخلاص
يعنى ايه؟؟...يعنى مينفعش اقول على حد انت وحش ومااذكرش ادله كافيه ع اللى بقوله وكمانـ.....ماعلينا نرجع للبوست

حضرتك بتقول::
1-
ان احنا (الاخوان يعنى)بنعتبر البنا وسيد قطب زى المخدرات ومعندناش غيرهم...طب منين حضرتك حكمت بكده.....من مجرد استشهادات باقوال؟؟يااخى دول زيهم زى اى عالم وداعى ومفكر ومصلح...بس ..لكن هم في الاول وفي الاخر بشر ولايمكن هنعتبرهم اكتر من بشر..ولازم حضرتك تكون متيقن من كده...
الامور لاتقاس كده يااخى الكريم...مش معنى ان حضرتك بتحب شخصيه معينه وبتستشهد باقوالها انك بتقدسها
ومعندكش غيرها..مش كده ولا ايه؟؟

2-
حاجه تانيه حضرتك قولتها ان الاخوان ليهم مطامع لاحصر لها ...وبعد كده حضرتك ناقدت نفسك لما ذكرت مقوله المرشد ان مفيش مشكله ان مبارك يحكم طالما هيطبق الشرع...سبحان الله...دا اقوى دليل لحضرتك ان الناس دول مش فارق عندهم عهم اللى يحكموا او غيرهم...اهم حاجه عندهم ان شريعة ربنا تسود..والناس تعامل بعضها بما يرضي ربنا محدش يظلم حد ومحدش يسرق حد...مبارك في حد ذاته مش هو المشكله ..المشكله في المصايب اللى بيعملها هو وحكومته وحزبه..والدين والشرع هو احدي سبل القضاء على كل ده.وصلت ولا لسه....

3-
وميييين اللى قال لحضرتك ان الاخوان بيربوا ولادهم على انهم احسن ناس في البلد....حضرتك دخلت بيوتهم وشفتهم بيربوا ولادهم ازاى؟؟؟الحمد لله الواحد بيشوف نماذج الله اكبر...ومفيش حد معصوم...ومش مطلوب منهم يبقوا ملايكه

4-
.رد الاخ ابو مفراح كان مختصر وفيه الخلاصه...بس الظاهر حضرتك اللى مكنتش عايز تاخد بالك منها...لما قاللك ان الفكر مش محتاج لدفاع اختصر مشوار كبير كان ممكن يمشيه...الدعوه دى يااستاذ مستمره وقربت على قرن..والناس كلها المنصفين عارفين مين هم الاخوان وايه هى اخلاقهم ..واحنا مش متهمين عشان ندافع..الحمد لله الواحد وجد اروع صور الالتزام الصحيح اللى نظر للدين بمفهوم شامل مش مجرد صلى وصوم وخليك ف حالك
-----------
انا اسفه على الاطاله....بس حضرتك في اول تدوينه كنت تنوى النقاش الموضوعى...والنقاش الموضوعى بيحتاج طرح موضوعى عشان يبقى واقعى...مش مجرد نقد وطرح وجهة نظر واحده

تحياااتى،،،..

شريف طلال said...

السلام عليكم
اولا مبروك على المدونه
و متخشش سخن كده يا باشا وحده وحده علينا
اولاً احب اقول انى مش اخوانى اطلاقاً
بس انا شايفك متحامل عليهم شويه و ان ردك كان جامد عليه شويه فطبيعى يرد عليك كده مع أنه مغلطش يعنى
واحده واحده يا باشا
تحياتى

Unknown said...

والله انا مش شايف ان ده وقت مناسب ان احنا نهاجم فيه بعضنا

ومش وقت ان احنا نقعد نترصد لبعض الاخطاء

ياريت كلنا نبقى اليومين دول ايد واحد
مسلم ايا كان
مع مسيحي ايا كان
علشان نقدر نصلح البلد من القاعده
وبعدين نتناقش في الفرعيات
.............
وابو مفراح مش لسان الاخوان
وما ينفعش حضرتك تحكم عليهم كلهم من واحد فيهم
.............
على فكره
انا مش اخوان
بس
مسلم
ويمكن كنت اصنف اخوان
بس ده كان زمااااان
دلوقتي
انا مجرد مسلم

Anonymous said...

مبروك على المدونة وربنا يوفقك
انا معجب بحماسك ودفاعك عن وجهة نظرك أياً كان انا متفق او محتلف عليها
لكن انا كمان مبسوط بالاصدقاء اللى دخلوا معاك فى النقاش لانهم اعتقد عرضوا افكارهم بطريقة صحيحةومهذبة بعيد عن الانفعال او التطاول رغم الخلاف فى الرأى

بس انا اتمنى انك تتكلم فى مدونتك عن موضوعات كتير انا واثق انك بحماسك وشخصيتك دى هتقدر تتناولها بطريقة مختلفة

شكرا

الـــصـــــارم said...

متشكر جدا - للمنسى
ومبروك البلوج
وانشاء الله احنا اصدقاء
الى اللقاء
وشكرا للاستاذ
شريف طلال
واتمنى الزيارة دايما
الغريب فى الامر انوا ميردش ولا على اتهام واحد - اكيد دى غرابة من واحد حاطط شعار الاخونة على مدونتة
تحياتى
واحنا اكيد اداقاء
وشكرا للصديق - انا انسان
لحبيبى مش معن ان فية نقد يبقا احنا اعداء -ابدالكن الاخوان بيسعوا للحكم - يبقا من الطبيعى اننا كشعب نعرف عنهم كل حاجا ونعرف ايدلوجيتهم الفكرية كويس اكيد انت فاهم انا اقصد اية
طبعا المدون - ابو مفراح - مش لسان الاخوان - الا انوا ناطق من خلالهم - يعنى لما بغلط اكيد يتعايب - زى لو واحد غلط من اى حزب اكيد بيتاخد غلطة على حزبة لانوا ضمة لة
كلنا مسلمين وكلنا اصحاب ارض - سواء مسلم - او مسيحى - المهم اننا نحب لدنا من غير افكار سرية او مصالح خارجية
تحياتى واتمنى الصداقة
تحياتى
وشكرا كتير لصديقى محمد حسن
اشكرك لتعليقك
واكيد كلنا لازم نستخدم حماستنا للدفاع عن وطنا ضد اى فكرة ممكن تهد كيانا كلنا احنا المصرين او العرب
وشكرا للمرور اللى اسعدنى
واكيد حنا اصدقاء
تحياتى

الـــصـــــارم said...

اختى - حطم القيود
شكرا للمرور واكيد احنا اصدقاء
واكيد اى نقد المفروض انوا ميزعلش اى حد طالما اننا كلنا عايزين الخير
---------
انا طبعا بعتزر انك قريتى حاجا ديقتك - انا مكنتش اقصد - انا كان فية حاجات مهمة نفسى الاقى لها اجابة - الا للاسف زى منتى شوفت ملقتش اى اجابة
--
حضرتك انا هاجمتة من خلال دلائل والا لو مكنتش ادلة اكيد هو كان خد بالة وعرفنى ان دى اتهامات ملهاش اى صحة
--
اختى الكريم - الاخوان بيعتبروا الشخصيات الاخوانية - ملائكة - دايما لما تكلم اى - اخ - يديك كلمة او سطر من مقولة - ويعقب عل الكلام على اساس حكمة قائلها ويبدا يكلم عن سيرة فلان - الاخوانى - ولو الاخوان عايزين يفيدوا الاسلام لية بيستخدموا الاسلام هو الحل لمنفعة الجماعة - انا عايزك بالله عليكى - تجبلى مرة واحدة استخدم الشعار دا - لمنفعة الاسلام
وخدى واقتك للبحث واتحداكى لو جبتلى موقف واحد استخدم لمنفعة الاسلام
--
سيدتى انا لما قلت ان المرشد - اعلن عن موافقة الاخوان لحكم مبارك فى مقابل اعلان الشريعة دا - كان تضاد - فى افكار الاخوان - بمعنى - ان الاخوان بيعتبروا ان مبارك طاغية وقاتل وكدى - وتيجى دلواتى تقولى انا عايزة رئيس بس يطبق الشريعة - طيب والجرام اللى اتعملت فى عهدة مين اللى يشيلها - يارب تفكرى فى راى وتشوف انا صح ولا لا
--
بالنسبة لفكرة ان اطفال او رجالة الاخوان هوما احسن ناس - فدا باين قوى من غير دليل فى افعالهم وافكارهم ولو انتى اتقربتى اوى من الاخوان هتتاكد من صحة كلامى
الاخوان بيعتبروا انفسهم سادة
ودا فكر خاطى
بالمناسبة انا كنت فى يوم من الاخوان وكنت ضمن اسرة بس لاسف كان فية استغلال ومفيش اى حاجا كنت بعملها الا لصالح الجماعة - مش للاسلام
-
السيدة الكريمة
انا محاولتش حتا اطرح وجة نظرى بس - انا وجة دعوة للسيد ابو مفراح الا ان هو ملباش
طبعا الموضوع محرج بالنسبة لة
وانا والله مكنت احب انى اظهر الايميل للناس
الى ان تطالوة حاينا - استفزنى
عامتا انا سعدت جدا بالمرور واتمنى حضرتك تصيرى صديقة لبلوج
تحياتى

Unknown said...

هلا اخونا

تانى رد ف موضوع واحد للمره الاولى :)

افتكر انى ف بداية التزامى كنت بدور على الصح بطريقه حضرتك متتخيلهاش...وقعدت مع الكل لحد ما بفضل الله استقريت على فكرى الحالى

لانى لقيت اللى افتقدته عند كتير..خاصة مفهوم شموليه الاسلام

ايه المشكله في شعار الاسلام همو الحل....
الفهم الصحيح لكلمة اسلام بياكد انه فعلا هو الحل

حضرتك تزعل لو كان الشعار"الاسلام من اجل الاخوان"

طب حضرتك بتقول انك قعدت ف اسره وكده..طب لو حضرتك كنت كده فعلا كنت هتعرف ان الحكم عمره ما كان غايه ابدا....دا مجرد وسيله لتمكين الدين والشرع

بدليل مقاله احد الاخوه ان احنا مستعدين ننضف لكم شوارع مصر لو حكمتولنا بشرع ربنا

ودا برضه مغري كلام المرشد في انه ممكن يقبل مبارك كرئيس لو حكم بالشرع...هو ليه مبارك اعتبرناه طاغيه؟؟؟...عشان متجبر وغير عادل ...طب لو الشرع حكمه وبقى عادل و ملتزم بالضوابط يبقى هنعترض عليه ليه

اكره صاحب المعصيه لمعصيته...بس لو راحت المعصيه من الشخص وجاءت الطاعة بدلا منها فلا يجوز لك كرهه
اما بقى جرايمه دى حاجه هو اللى مسئول عنها ادام ربنا..مش احنا اللى هنحاسب الناس
زى لو واحد كان عاصي وتاب....مش هنقعد نقول طب معاصيه اللى فاتت هنوديها فين...واحنا مالنا...اهم حاجه انه ينوى الاصلاح

انا واحده من الاخوان وعمررررررى ابدا ما لاحظت تقديس اشخاص....مش عشان الناس بتستشهد باقوال لناس معينه تبقى بتقدسها ابدا...العقول النيره تحترم...اخوان بقى ولا غيرهم

ولو حضرتك عايز دلائل لافعال الاخوان من اجل مصر انتظرنى ابحث لك واجيبلك....رغم ان حضرتك لو استعنت باحد الاخوه او المواقع والمنتديات المنصفه للتعرف على كده هتلاقى ملايييييين المصادر

والتاريخ خير شاهد....حتى المنصفين من غير الاخوان بيعترفوا بكده

انا عندى كلام كتير بس ايدي وجعتنى م الكتابه
:)

للحديث بقيه

تحياتى

رئـــــيسـة حزب الأحلام said...

السلام عليكم
فى اوهام كتير فى البلد وربنا يستر

اوعى تفكر said...

الحقيه الكلام اللى انت كتبه غريب شويه
يا اخى الحبيب احنا فى شعارنا
بنقول الرسول قدوتنا
ومش بنقول البنا قدوتنا
لما نيجى نتكلم بنقول قال الرسول
مش بنقول قال البنا
كمان زيي المخدرات انت مش شايف ان الكلام ده عيب شويه ياريت وانت بتنتقد يكون كلامك مقبول ومفيهوش ستايم
كمان انت بتقول احنا موافقين على حكم مبارك
طب احنا مادام كده ليه كل يوم مبارك بيعتقلنا وبيحاكمنا محاكمات عسكريه
وان احنا لينا اطماع فى الحكم
انا مش فاهم يعنى ايه الكلمه دى
من حق اى مصرى انه يرشح نفسه
ولا هو حلال لناس وحرام على ناس
ياريت يا اخى تقرأ كتب الاخوان وبعد كده تحكم عليهم
ربنا يكرمك ويباركلك

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

احب اقول ان انا مش اخوان ولا تبع اي حزب بس انا هقول رايي
انا شايفة ان حضرتك متحامل على الاخوان و بتحاول تقفل اي طريق للمناقشة, ارجوك حاول تكون موضوعي اكتر بمعنى اكيد فيه ادلة عند حضرتك على ان الاخوان مش كويسين, حضرتك ممكن تقول الادلة دي, و لو الاخوان عندهم رد اكيد مش هيسكتوا و هيقولوا ردهم ده, و لو حضرتك عندك ادلة بتفند ردودهم دي اكيد برضوا حضرتك هتقولها, و كدة الهدف من النقاش هيتحقق ان حضرتك قلت رأيك و هما كمان, و الناس اللي زيي و زي غيري من اللي بيقروا يعرفوا كل و جهات النظر و كل واحد يحكم بقى على حسب رأيه, يعني المسألةمش هتكون حاجة شخصية يعني انا مش بهاجم مش عشان هما وحشين, لا انا بهاجم عشان انا بكرههم, و اعتقد ان النقاش ميكونش بالشكل ده
كمان حاجة اخي العزيز
مش معنى ان فيه ناس اخوان بتسعى للسلطة, دة يكون منهجهم كلهم, كل مكان فيه الكويس و فيه الوحش, يعني الظباط في الاقسام مش كلهم وحشين و الاخوان مش كلهم وحشين, وهكذا...
جزاك الله خيرا
ومبروك على المدونة
و ارجوا اني ماكونش طولت على حضرتك
تحياتي

Anonymous said...

السلام عليكم

هو حضرتك مش ناوى تكتب بوست جديد ؟؟؟

((حطم القيود))

الـــصـــــارم said...

السيدة
حطم القيد
بعد التحية وبشكر حضرتك على مرورك الكريم لاكثر من مرة
وتحية لكى
بالنسبة لشمولية الاسلام او شمولية فكر الاسلام عند الاخوان انا اعتقد ان دا تسويق لفكر الاخوان - يعنى اية شمولية لجماعة سياسية بتاخد الدين مصلحة لنفسها - دا اسلوب مش اكتر للتاثير على الناس ودا جزء من الفكر السياسى
- ازعل من كل قلبى ان الاخوان يستخدموا الاسلام هو الحل لمنفهتم الشخصية مش لمنفعة الاسلام
سيدنا بلال عمل كتير وسيدنا عمر وعلى
وغيرهم كتير - تقدرى تقولى لى الاخوان استخدموا الشعار دا ازاى لمنفعة - دين الله - اعتقد ان حضرتم ملقتيش اى حاجا
ومازال التحدى مستمر
-لو حضرتك جبتى اى دليل على استخدام الاخوان لشعار الاسلام لمنفعة الاسلام
انا مستعد اعمل اى حاجا حضرتك تامرينى بيها - طبعا بعد تحليل كلام سيادتك
- لو مكنش الاخوان انشؤا نفسهم عشان الحكم - طيب قولى لى هوما خدموا الاسلام ازاى - انا مستعد اسمع لحضرتك واحلل كل كلمة سيادتك بتقوليها
- وبعدين اخينا اللى بيقول نطبق شرع الله -ونغسل الشوارع - مش ممكن يطبق كدى فى لمح البصر - فية طوائف معانا - دا حتى الله لم يطبق الشرع مرة واحدة فى مهد الاسلام - القران نزل فى اكثر من 20 سنة - والناس بعدت كتير عن طريق الله دلواتى
فازاى شرع الله هيطبق كدى اول ما يمسك الاخوان الحكم
وبعدين شوفى المجازر اللى حصلت فى فلسطين لما حماس مسكت الحكم دا يقول - دا خاين والتانى يرد علية - وفى الاخر كل دا طلع بروبوجندا - وبيدعوا بعض للتصالح ؟؟ مش كانوا خونة
عجبى
- احنا لية اعتبرنا مبارك طاغية ؟ كلام اكثر من رائع - زورى السجون - او اقرى فى المحاكمات العسكرية بس - وانت هتعرفى لية هو طاغية - يبقا مبينفعش ابدا انوا لما يقول البلد هحكمها بشرع الله - يتعفى عنة - دا كلام فاضى - الخطا لا يسقط بالتقادم - فما بالك بالجرائم
---
اما بقى جرايمه دى حاجه هو اللى مسئول عنها ادام ربنا..مش احنا اللى هنحاسب الناس
---
بالله عليكى دا كلام
انا مش هرد لان فية نار قيدا فيا
بس لو كنا بنفكر بالمنطق دا يبقا لازم زمن الغاب يرجع والمحاكم تغلق
--
اى اصلاح ممكن يكون من قاتل مجرم - بلاش حبك للاخوان يعميكى عن الحق
--
--
وعمرى ابدا ما لاحظت تقديس اشخاص...
--
دا راى حضرتك - بس لو حضرتك كلمتى اى حد من الاخوان هتلاقية كل شوية بيقول راى او مقولة للسيد حسن ولاخوانة - اكيد دا مش دليل على اى حاجا
وبعدين - فين هيا مؤلفات حسن البنا وجماعتة حاولت ادور كتير على مجلدات او امهات كتب للاخوان الاوائل ولكن للاسف ملقتش - الا كتيبات متناهية الصغر - فين هيا العقول النيرة !!!!!
-
اجيبلك انا دليل على عمل الاخوان لصالح مصر
- اية رايك فى الاضراب اللى فات - يوم - 6 - وقولى رايك
-------------
انا بعتزر لحضرتك على تالمك فى الكتابة وتذكرى ان دا ممكن يكون خير لنا يوم الدين
تحياتى واتمنا من حضرتك تجيبى دليل على شعار الاسلام هو الحل وحاولى تسالى الاخوان - العاملين
شكرا للمرور وانا بنتظرك فى الرد عليا - وحاولى تجزاى ردك فى دوكمينت وبعدين ابعتها
تحياتى
-----------------
تحية للسيدة - رئيسة حزب الاحلام
وشكرا للمرور
--------------
شرفت المدونة السيد - اوعى تفكر
واهلا بيك وسهلا
-- اخى الكريم الرسول قدوة لكل مسلم - وما اتاكم الرسول فخذوة - وما ينطق عن الهوى
يعنى كلامى كان عن التغالى فى حبكم للبنا مش اكتر
بالنسبة - لكلمة - المخدرات - دا مجرد تعبير وحضرتك - دا لية متختوش من باب الحرية - هتحجر عليا من اولها
بيحاكمكم زى ما بيحاكم غيركم - عشان تطلعكم للسلطة واى حد هيعمل هيشتغل فى السياسة - هيكونكدى والتاريخ يشهد
- بالنسبة للشغل فى السياسة دا حرية لكل انسان - بس العيب انك تستخدم الدين لمصالحك واتمنا سيادتك تكدبنى وتجيبلى حدث واحد استخدم فية الاخوان للاسلام هو الحل - لخدمة الاسلام مش لكم - كاخوان
فهمت
بالنسبة للقراءة لكتب الاخوان - زيها زى القراية لكتب الشيوعية - طبعا حاش لله ان الاخوان يكونوا زيهم - لكن مفيش حد بيغلط نفسة
اتمننا تفهم وجة نظرى
نورت المدونة واتمنا اشوف دليل على الشعار
تحياتى
وتمنا محدش يزعل من كلامى كلها اراء واللى معاة دليل هو الاقوى
------------------
اهلا بالسيدة الكريمة - حفصة
تحية لكى
وشكرا للمرور
بالنسبة لكلام سيادتك انا مش متحامل ولا حاجا - لما الاخوان يكوانوا فكرهم كدى وعاوزين يمسكوا الحكم ودا حقهم يبقا احنا لازم نعرف عنهم كل حاجا
وانا عمرى ما حاولت اقفل اى طريق للنقاش والا منكنتس عكلت كمنتات - كنت قفلتها اريح - لكن دى مش حرية
- انا موضوعى للغاية - يعنى لو انا قلت حاجا مش مزبوطة هتيلى انتى الدليل وعرفينى ان غلطان - اكيد لو كنت غلطان - كان السيد المحامى بتاع - ابو مفراح - كان عرفها وبينهالى
صح والا اية
- لو حضرتك انا مكنتش بعرض الا راى بس مكنتش عرض اى راى لابو مفراح وكنت زورت واقدر - لكن دا مش شرف ابدا
انا هجومى للحق وهاتى دليل لو كنت غلطان
بالنسبة لاشتغال الاخوان بالسياسة فدا حقهم لكن العيب انهم يستخدموا الاسلام لمصلحتهم دا عيب اوى فى حقنا كمسلمين
- وشكرا لمرور حضرتك واتمنا تكون الزيارة متكررة
تحياتى ومستنى رد سيادتك
---------
السيدة - حطم القيدو - فعلا انا بعتزر - لانى مشغول بشكل محدش يتخيلة - حتى ردودى متاخرة جدا ومتسرعة
انا بعتزر وانشاء الله اعوض دا فى المستقبل
تحياتى لكم جميعا وارجوا ان حوارنا ميكونش فساد على ادميتنا
تحياتى مرة اخرى

Anonymous said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اشكر رد حضرتك
انا مكنش قصدي ان حضرتك قلت حاجة غلط
بالعكس, دي الفايدة من اي نقاش تتحقق لو كان فيه اكتر من رأي عشان
في الاخر الصورة تكون مكتملة قدام كل الاطراف يعني مثلا عشان اي حد يقرر انه يكون مع الاخوان او ضدهم, لازم يعرف منهجهم ايه و كمان لازم يكون عارف منهج الناس اللي ضدهم ايه و في الاخر يكون له حرية القرار هو ده كان قصدي.
اني اشوف حجة بحجة و دليل بدليل,

اكيد مثلا حضرتك عندك اسباب قويه "ملموسة" ان الاخوان غير صالحين انهم يحكموا, او انهم بيستغلوا الدين لتحقيق مصالحهم, يعني مثلا حد عمل زي
احمد عز لما احتكر صناعة الحديد في مصر, ده مثال صارخ انه استغل حاجة عشان يوصل لحاجة, اللي هي سلطته وعلاقاته عشان يوصل للثروة و ان المصانع تكون مفيش غيرها, و زي الامثلة دي كتير

, لكن انا عمري ما سمعت ان حد من الاخوان عمل حاجة زي دي, بالعكس ناس كتير بتشكر فيهم , و دي حاجة المفروض تخلي الناس تفكر كتير قبل ما تبدأ تهاجمهم
هو ده كان كل قصدي يا اخي الكريم

جزاك الله خيرا

تحياتي